KAMAXLAR & TOPPLOCK
KAMAXLAR & TOPPLOCK
PFR KAMAXLAR TURBO /STREET/PROFILER TILL B230 8V
Dessa kammar är inte om slipade std kammar utan slipade på helt nya stommar av bästa kvalitet .
Alla dessa är är mycket väl beprövade så väl i Dynon och banan/gatan . Denna produkt utvecklas ständigt så för frågor Email eller ring
OBS! Kamaxelns arbets området har inget med hur långt den går att varva !!!! Alla varvar betydligt längre än uppget . Alla dessa kammar är slipade på bästa stommar och är framtagna för just deras ändamål med mycket utvecklings timmar bakom dom. Alla Våra turbo Kammar är av Duel Lobe design vilket betyder att dom inte har lika duration på in och ut detta pga att det är en kompromiss för att göra det enkelt i slip/tillverknings processen således en billigare produkt. PFR turbo kammar ger snabbare laddtryck samt en motor som varvar längre = längre effekt yta. En annan sak som är i fokus är att få kontroll på temperaturer i förbränning så allt håller bättre.
Nyheter : 2017-01-27 Våra storsäljare PF1-T och 2T har fått en uppdatering i sin desigen och mycket goda resultat blev än bättre genom detta .
Nyhet: 2017-04-08 PF-3T har fått en uppdaterad design. 2017-09-20 PF-4T är klar. 2018-06-08 PF-12T är klar och utvärderad.
PF-11 : Anpassad för tex std B230F ger bättre drag från 2300rpm till ca5800rpm Behöver inte chippas om man tex kör vår steg 1 topp bearbetning samt sport avgassystem. Går med Std fjädrar. Har visat sig minska bränsle förbrukning i genom snitt 0.1-0.2lit per mil. Går fint på tomgång gör skillnad hela registret. Denna kamaxel med en steg 1 530 topp monterat på en B230F vs en 136hp bil dvs 531 topp och V3 kamaxel som Volvo hade som sport kitt. 531 konceptet förlorar i samtliga accelerartions intervaller mot Steg 1/PF-11 konceptet de vädligt stor skillnad i effektytan helt enkelt.
PF-10: Anpassa för mild portad 530topp eller std 531. Är en vass sport kamaxel register 2600-6300rpm. Funkar bäst med sport avgassystem + att man får höja bränsle trycket 0.2-0.3kg eller chippa boxen. Går att köra med std fjädrar men funkar bäst med tex Klracings mildaste singel fjäder eller den fjäder modellen som sitter i äldre B21-b23 om de är i bra skick. Behöver ställbart kamdrev för bästa funktion. Märkbar tomgångs ändring
PF-9: Funkar bäst på en seriös portad topp med std ventiler men bäst med 46mm ventil på insug ger en markant ökad övre rpm register drar till 7000rpm med rätta delar runt om kring börjar från ca 3000rpm . Går att köra med k-jetronink sprutet med höjt tryck. Kräver tex Klracing mildaste fjädern för det ökade rpm den leverera. Ställbart kamdrev behövs . Går lite ojämnt på tomgång
PF-12 Turbo
Denna kamaxel är framtagen för bränsle ekonomi och ökad dragkraft på låga varv. Den är en ersättnings kamaxel för alla std Volvo turbo 700 serien & 900 serien. Arbets området är 1500-5000rpm och tester visar på bränsle besparing upp till ca 0,2liter per mil. Lite mer än så har kunder rapporter in då dom dragit släp. Bilen upplevs mycket starkare efter bytet.
PFR-1 Turbo
Går med std fjädrar turbo kamaxel som gör skillnad över hela effekt ytan. Har bla minska bränsle förbrukning. Arb område 2000-6000+ rpm. Går att montera på en std turbo utan problem mycket vettigt val på en chippad sådan. Effekt mål ca 400-450hp med rätt kring utrusning OBS! inte att gemföra mot tex VX vx3 etc etc.
PFR-2 Turbo
Vår storsäljare till gat turbo applikationen. Går med std fjädrar vassare än PF-1T drar längre 2300-7000+rpm går fint med tex chip trim. Lite påverkad tomgångs egenskap i vissa fall.
avsevärd ökad toppfart pga den ökade över rpm registret. Rapporterade toppfart ökningar på std tex 940 turbo +25-30km är inget ovanligt med denna kamaxel. Rekomenderars köra med förstärkta singel fjädrar om man har en stor turbo och vill varva över 6000rpm. Kunder har bromsa ur 600hp & 750+Nm med denna kamaxel med under 2bars laddtryck. Vädligt fint register och vridmoment vädligt körbart med andra ord.
PFR-3 Turbo
Register 2500-7500+rpm med rätt grejer runt om kring. Påverkad tomgång lite ”orolig”. Möjliggör mycket höga effektutag med rätt kringutrusning . Kräver ställbart kamdrev samt förstärkta singelfjädrar för bästa funktion då den lyfter 13mm. Efter detta steg kommer Base cirkeln att frångå std måttet 36mm dvs kräver vent justering.
PFR-4 Turbo
Här har vi höjt ett steg till från steg 3 så det är helt enklet en vassar kamaxel och denna är ”lite” reduserad i basecirkel för att få ut lyftet. Mycket vass profil apsolut inget för en midre trimmad motor tex chippad. Lyft 13+mm.
PFR-5 Turbo
Turbo 14+mm lyft kräver 37mm tryckare. Mycket extrem.
PFR TOPPLOCK VOLVO TURBO STEG 1-2-3-4
PFR började jobba med toppar redan början av 90 talet. Då som ung amatör men till sak då starta jakten. Till skillnad från många andra jobbar PFR med kontinuerlig utveckling av våra bearbetningar. Det är en ständig process. Det är ett omfattande jobb då det inte bara går via flödesbänken hitta dom rätta egenskaperna. Det är dynon och körproven /motor dynamiken som är de verkliga facit. Därför är detta ett mycket missförstått ämne än idag hos många. Detta sätt att jobba har lett oss till en mycket hög nivå av fakta baserad know how det är skillnaden mot flödes feber. Högt flöde är aldrig problemet det är körbarheten + möjliggörande av hög effekt.
PFR jobbar med alla märken av toppar dvs från stort till smått samt race till gata.
Då det gäller effekt uttag på Volvos motor med 531 topp i N/a utförande och full funktionalitet så är vi nog marknads ledande. Idag ligger vi på 118.5hp per liter och det med fullt fungerade katalysator försedd rallybil och dessutom inte E85 som bränsle. Allt inkopplat så som vatten pump/servo/generator.
Om vi räknar på 118.5 hp motsvara då på tex 2,8liter 331hp
Vridmoment per liter ligger på ca 126Nm år 2020 och det är högt detta pga att PFR jobber med effektytan som fokus. Max effekten ligger på runt 7500rpm men bibehållet upp till 8000. Max vridet ligger runt 5500-6000rpm beror lite på detaljer/förutsättningen vi ger den.
Turbo bearbetningar
Steg 1-2 Tillhör absoluta storsäljaren. Denna topp är byggd för de mesta på 530 modellen och anpassad för effekter upp mot 450hp. Dessa går fint att montera på annars std motor med en trevlig effekt ökning som följd. 530 toppen har en överlägsen körbarhet på modell steg 1-2 vs 531 då vi pratar låg varv effekt och bränsle ekonomi . Steg 1 körs med 44-35 ventiler Steg 2 med 44-38 ventiler.
Steg 3-4 byggs på 531 och dessa toppar klara hänga med väldigt högt upp i effekt klar tex i det närmaste MAX om de nu finns något sådant tak 🙂
Steg 3 använder vi 46-38 ventiler Steg 4 = 46-40 ventiler
Välkommen skicka in förfrågan om just ditt projekt.